Praktijk Marjan Krook

Dorntherapie

Prestatiecode 24605, Orthomanuele Therapie

Dorn therapie is een natuurgeneeskundige manuele behandeling die zijn oorsprong vindt in Duitsland.
Het is een vriendelijke en zachte methode waarmee gewrichten en wervels kunnen worden gecorrigeerd.
Het is bij uitstek geschikt voor mensen die niet "gekraakt" willen of kunnen worden. Door het toepassen van de Dorn therapie wordt het bindweefsel tussen de wervels losgemaakt, waardoor de doorbloeding beter wordt. Met de Dorn therapie kunnen o.a. een groot aantal rugpijn-, nek-, en hoofdpijnklachten, ook die al langere tijd aanwezig zijn, opgelost worden.

Het uitgangspunt van de Dorn therapie is een verschil in beenlengte, een veel voorkomend probleem bij mensen met rugklachten.

Beenlengteverschil hoeft niet altijd een anatomische oorzaak te hebben maar kan ook zijn ontstaan doordat het heup-, knie- of spronggewricht is gesubluxeerd (er ruimte in het gewricht is ontstaan). De bewegingsactiviteiten van de mens zijn de laatste jaren, zowel beroepsmatig als in haar vrije tijd, totaal veranderd. Bij veel mensen ontstaat een beenlengteverschil doordat we veel meer zittend werk verrichten. Het heupgewricht bestaat uit een kop, die door spieren en ligamenten in de kom op de plaats wordt gehouden. Door verschillende oorzaken kan deze kop uit de kom getrokken worden, bijvoorbeeld door veel auto te rijden, door een ongeval of door met de benen over elkaar te zitten. "Pendelen" we ook nog met het onderbeen (bijvoorbeeld schakelen of gas geven), dan wordt de trekkracht van de kop van het bovenbeen versterkt. Wanneer we dan weer opstaan, glijdt de kop helaas niet volledig terug in de kom. Hierdoor ontstaat er heel geleidelijk ruimte in het heupgewricht. De spieren en ligamenten worden iedere keer een beetje uitgerekt waardoor er een verschil in beenlengte ontstaat. Om dit beenlengteverschil op te heffen, maakt men bij reguliere therapievormen het kortere been langer (orthopedische hak-verhoging).
Binnen de Dorn therapie worden blokkades en scheefstand van bekken, wervels en gewrichten met de handen aangevoeld en op een zachte manier, met een duimdruk, gecorrigeerd. Dit geschiedt altijd in beweging (dynamische correcties), de cliënt beweegt zich, waardoor het lichaam veel makkelijker de correcties accepteert. Bij de Dorn therapie wordt hierbij het langere been op een natuurlijke wijze korter gemaakt. Er kan zelfs in het meest extreme geval een verschil ontstaan van wel 4,5 cm per been, namelijk 2 cm in het heupgewricht, 5 mm in het kniegewricht en 2 cm in het spronggewricht. Dit beenlengte verschil kan meestal met de Dorn therapie worden opgeheven.

Doordat het een zachte en milde methode is, is het bij uitstek geschikt voor kinderen en mensen met een verminderde bot-conditie.

• Dorn_back
  • werveltheraphie_poster

Na de Dorn behandeling is het belangrijk om 2 tot 3 dagen inspanningen en zwaar tillen te vermijden. Er kan gedurende enkele dagen wat spierpijn optreden op plaatsen waar de wervels gecorrigeerd zijn. Het lichaam moet wennen aan de gecorrigeerde stand. Veel water en kruidenthee drinken ondersteunt het lichaam om het uitscheiden van de afvalstoffen te bevorderen.

In de volgende situaties mag de Dorn methode niet toegepast worden:

bij osteoporose (botontkalking); bij griep of koorts; bij intensief gebruik van Prednison en bloedverdunners; bij kanker en metastasering; bij ontstekingen en verse fracturen van wervels en gewrichten; bij acute hernia of spit; bij verlamming.

Duur van de behandeling: 30 of 60 minuten, ter beoordeling van de therapeut en in overleg met de cliënt.

Klik op de afbeelding voor de poster 'de zachte werveltherapie volgens Dorn'.